Den beste Amazon PPC-strategien for annonsene dine

Mit der richtigen Amazon PPC-Strategie braucht keiner eine Amazon PPC-Agency

Dette er en artikkel som vi har skrevet sammen med vår amerikanske partner SellerMetrics. Noen av skjermbildene er derfor på engelsk

Administrasjonen av egne Amazon PPC-kampanjer er hardt arbeid. Ofte føler selgere seg overveldet av de forskjellige typene annonser og innstillinger. Ofte kommer også de andre oppgavene i en Amazon FBA-virksomhet i tillegg, som selgere allerede har mer enn nok å gjøre med

En av de største feilene til nybegynnere er ukontrollerte utgifter til sine Amazon PPC-kampanjer. Disse kan du enkelt unngå ved å utvikle en god Amazon PPC-strategi

I denne artikkelen tar vi for oss budstrategier før og under den aktive kampanjen

Før du derfor (for mye penger) spør en Amazon PPC-agentur om emnet, les først innlegget vårt.

Was er Amazon PPC

„PPC“ står hos Amazon og andre tilbydere for „Pay per Click“ og refererer til betalingsmodellen for de annonser som vises. Lignende modeller finnes også hos Google Ads, Meta og Co. Annonsøren betaler per klikk som annonsen genererer.

Fordelen er åpenbar: Det påløper kostnader for Amazon PPC-annonser kun når annonsen faktisk konverterer. Hvis ingen klikker, koster det ingenting. Dermed er de konkrete annonsekostnadene imidlertid bare omtrentlige å bestemme på forhånd. Med dagsbudsjettet kan man imidlertid begrense den maksimale høyden på annonsekostnadene for en kampanje

I de fleste tilfeller, og også på Amazon, er PPC-kampanjer for det meste nøkkelordbaserte. Det vil si at en annonse vises når brukere har søkt etter det tilknyttede nøkkelordet (nøkkelordmålretting). Derfor har nøkkelordforskning, som må gjøres på forhånd, en spesiell betydning. Hvis de relevante søkeordene ikke identifiseres her, kan det påvirke suksessen til hele annonsegrupper og kampanjestrukturen.

I det følgende eksemplet vises både en sponset Amazon-butikk og forskjellige Sponsored Products-annonser for nøkkelordet „wanderhose herren“. Sistnevnte vises i den øverste delen før de organiske søkeresultatene, men også en gang lenger ned.

Ingen anelse om Amazon PPC? Med vår veiledning vil det snart se helt annerledes ut!

Siden flere selskaper vanligvis ønsker å by på et nøkkelord, men annonseplassene er begrenset, bestemmes det vanligvis gjennom Cost per Click-metoden (CPC) hvilken annonsør som får tildelingen. Den som byr høyest, får dermed den beste plassen i søkeresultatene. Metoden bruker også Real Time Bidding, det vil si at annonseplassene tildeles og vises i sanntid. Jo høyere budsjett per klikk er, desto oftere vil Amazon normalt også vise PPC-annonsen.

Som allerede antydet, kan Amazon-selgere kjøre forskjellige formater av PPC-annonser. Dette inkluderer Sponsored Products, Sponsored Brands og Sponsored Display-annonser:

  • Sponsored Products har hver Amazon-bruker allerede lagt merke til, for de vises ikke bare før, inne i, ved siden av og etter de organiske søkeresultatene, men også på produktsidedetaljene. Spesielt plassene i den øverste delen av søkeresultatsiden er ettertraktede, fordi de fanger kundens oppmerksomhet direkte. Med dette formatet kan enkeltprodukter annonseres. Kunder som klikker på annonsen, kommer vanligvis direkte til den aktuelle detaljsiden. Annonser i denne annonsegruppen krever regelmessig evaluering og optimalisering.
  • Sponsored Brands er også ganske iøynefallende. De vises før de organiske søkeresultatene og de sponserte produktene helt øverst på søkeresultatsiden. Annonser av denne kampanjetypen viser et merkevarelogo, en tilpasset overskrift og opptil tre produkter fra merket som annonsen er opprettet for. Også her må annonsører regelmessig kontrollere hvordan annonsen presterer.
  • Sponsored Display Ads ligner visuelt på Sponsored Products, men i stedet for å bruke et nøkkelord, benytter Amazon for Sponsored Display Ads de kjøpssignalene som er samlet inn fra kunder, for automatisk å målrette den målgruppen som med høy sannsynlighet vil klikke på annonsen med det aktuelle produktet, ved hjelp av maskinlæring.

I det følgende ønsker vi å gå nærmere inn på de enkelte formatene og belyse bruksområdene deres.

Mange selgere ansetter også et byrå for sin Amazon PPC.

Blant handelsmennene og kundene er Sponsored Products-annonser de mest kjente, selv om kundene kanskje ikke alltid gjenkjenner at dette er annonsering på Amazon, ettersom disse annonsene har samme struktur som organiske søkeresultater og kun er merket med den lille grå teksten “Sponset”. Disse annonsene kan opprettes både av vanlige markedsplassselgere via Seller Central og av leverandører via Amazon Marketing Service. Genereringen skjer deretter automatisk basert på det annonserte produktet, inkludert lenkene som fører til den aktuelle detaljsiden. Kostnadene for Sponsored Products-annonser avhenger av forskjellige variabler, som CPC-prisen, dagsbudsjettet og budene fra andre annonsører.

Selv om Sponsored Products-annonser eller andre PPC-annonser ikke har direkte innvirkning på rangeringen av et produkt, kan de indirekte forbedre konverteringsraten og øke inntektene generert på Amazon, noe som igjen påvirker beregningene til algoritmen. Relevansen av produktsider for bestemte nøkkelord er avgjørende for suksessen til PPC-annonser, ettersom algoritmen vurderer dem basert på forskjellige faktorer. En vellykket PPC-annonse på Amazon krever derfor en ordentlig SEO-optimalisering av den annonserte produktsiden.

Product Targeting

Amazon tilbyr også produktmålretting for Sponsored Products-annonser, der handelsmenn kan velge andre produkter, kategorier eller merker som mål for annonsene sine, i stedet for å fokusere på søkeord. Disse annonsene plasseres ofte på produktsider og gir handelsmenn flere muligheter for optimalisering og valg av de beste annonseplasseringene for målgruppen sin.

Eine weniger bekannte Möglichkeit der Bewerbung von Produkten auf Amazon sind Landing Pages, die es ermöglichen, ein oder mehrere Produkte auf individuellen Seiten mit speziellen Inhalten wie Videos oder Bildern zu bewerben. Diese können auch für temporäre Markenseiten genutzt werden, die mit spezifischen Werbeaktionen verknüpft sind oder die Generierung von Leads fördern. Ein Beispiel ist die Landing Page von Kindle auf Amazon:

Amazon PPC tilbyr et verktøy for å lage landingssider.

For denne typen PPC-annonse tilbyr Amazon både maler og landingssider etter byggeklossprinsippet. For en individuell oppbygging av sider er det imidlertid nødvendig å kontakte Amazon Advertising direkte. For landingssider har Amazon spesifikke retningslinjer og krav som handelsmenn absolutt bør følge. All viktig informasjon kan sees her: Retningslinjer for landingssider fra Amazon.

Dynamic Ecommerce Ads

En annen annonsemulighet i Amazon PPC-universet er Dynamic Ecommerce Ads (DEA), som er basert på de omfattende kundedataene til Amazon. På samme måte som ved produktmålretting, blir produkter målrettet og annonsert i sanntid basert på kundenes kjøpsatferd. DEA bruker ASIN som basis og krever et bakgrunnsbilde uten Call-to-Action-knapp, da slike legges til automatisk. GIF-er og videoer er ikke mulig, men kuponger og kundeanmeldelser kan integreres.

Der größte Vorteil von DEA ist ihre vollautomatische Ausspielung, jedoch haben Werbetreibende dadurch nur begrenzte Einflussmöglichkeiten. Sie erhalten Zugang zu den demografischen Daten von Amazon und eine Anzeige, die sich dynamisch an die gesammelten Daten anpasst. Dynamische Kampagnen können auch Änderungen im Produktstatus erkennen und entsprechend reagieren, was eine Zeitersparnis für Werbetreibende bedeutet.

Amazon PPC-programmet medfører kostnader, men disse kan variere.

En annen populær annonseformat innen Amazon PPC er Sponsored Brands, tidligere kjent som Amazon Headline Search Ads. I motsetning til Sponsored Products-annonser, som fokuserer på å promotere et spesifikt produkt, har Sponsored Brands som mål å øke bevisstheten om et bestemt merke. Dermed henvender de seg til kunder i den øvre delen av markedsføringstrakten, som bruker Amazon for å oppdage nye produkter og merker – 75 % av nettshoppere bruker Amazon på denne måten (The 2019 Amazon Consumer Shopping Study fra CPC Strategy, s. 6).

For å bruke dette formatet er det nødvendig at selgere har registrert merket sitt i Amazon Brand Registry. Mer informasjon finner du i vår artikkel om Amazon Sponsored Brands.

Die letzte Kategorie, die wir Ihnen vorstellen wollen, ist im Rahmen von Amazon PPC die Sponsored Display Ad. Sie kombiniert Sponsored Products mit Display Ads und wird auf Basis von bestehenden Produktlistings erstellt. Dementsprechend leiten sie die Kunden nach dem Klick direkt auf eine Produktdetailseite.

Die Besonderheit: Sponsored Display Ads werden zwar bei Amazon gekauft, erstellt und stehen nur Marketplace-Verkäufern zur Verfügung, sie werden jedoch auch auf externen Webseiten und in Apps von Drittanbietern integriert.

Einsatzzwecke von Display Ads

Händler können mit Amazon PPC-Advertising und der Sponsored Display Ad sowohl den oberen als auch den unteren Funnel bedienen: Auf der einen Seite lassen sich zielgerichtet neue Kunden ansprechen, auf der anderen Seite können alte Kunden mit verwandten Produkten zum erneuten Kauf angeregt werden. Auch klassisches Retargeting ist mit einer Display Ad möglich, indem dem Kunden Produkte angezeigt werden, für die er sich in der Vergangenheit interessiert hat.

Mit einer Sponsored Display Ad lassen sich Amazon-Kunden daher auch auf anderen Webseiten erreichen und zum Produkt des Werbetreibenden leiten. Das erhöht die Reichweite und hilft nicht nur dem Markenaufbau außerhalb der E-Commerce-Plattform, sondern steigert auch die Kundenbindung.

Normalerweise wird dieses Werbeformat von Amazon im PPC-Verfahren vergeben. Marken haben aber auch die Möglichkeit, pro Impression, d. h. pro Einblendung, zu bezahlen.

Dieser Gastbeitrag ist von
Rick Wong, medgründer hos SellerMetrics.app

Vi er SellerMetrics, vår Amazon PPC-programvare hjelper Amazon-selgere, merker, KDP-forfattere og byråer med å optimalisere sine Amazon PPC-kampanjer ved hjelp av budautomatisering, bulk Manual budendringer og analyser. Vår misjon er å hjelpe selgere med å optimalisere sine Amazon PPC-kampanjer.

Automatische vs. manuelle Kampagnen

Men før vi tar oss av din Amazon PPC-strategi og budene, la oss først ta en titt på forskjellene mellom automatiske og manuelle Amazon PPC-kampanjer. I de automatiske kampanjene målretter Amazon automatisk nøkkelordene og lignende produkter i annonsene dine. I de manuelle kampanjene ligger imidlertid denne oppgaven hos deg:

  1. Keywords/Produkte auszuwählen, die targetiert werden, um darauf zu bieten.
  2. Die Art des entsprechenden Keywords zu matchen.
  3. Auf dazugehörige Keywords zu bieten.

Ob Sie eine automatische oder manuelle Kampagne wählen sollten, hängt davon ab, in welcher Phase des Produkt Launch-Zyklus Sie sich gerade befinden.

Jo tidligere du er i syklusen, desto bedre passer automatiserte kampanjer. Slik kan du først prøve deg frem. I senere faser passer manuelle kampanjer, da du allerede vet nøyaktig hvilke søkeord og ASIN-er som presterer godt med produktet ditt.

For øvrig: Du må ikke umiddelbart pause dine automatiserte Amazon Advertising-kampanjer når ASIN-en din blir mer moden, men du bør da omfordele mer budsjett til manuelle kampanjer.

Din Amazon PPC-strategi for budgivning

Din kampanje-budstrategi angir hvor aggressiv budene dine kan være. Du har tre alternativer. Hver av dem representerer et annet nivå av aggressivitet.

Å fastsette den riktige budstrategien er en av de viktigste Amazon PPC-triksene

Her er alternativene dine (sortert synkende etter aggressivitet):

  1. Dynamiske bud – Øke og senke.
  2. Faste bud – Det vil kun bli brukt ditt avgitte bud.
  3. Dynamiske bud – Kun senke.

#1: Dynamisk bud – Øke og senke

Denne kampanje-budstrategien er den mest aggressive av de tre variantene. Med denne får Amazon muligheten til å gjøre budjusteringer på opptil 100% opp eller ned.

La oss ta et eksempel: Budet ditt for et søkeord ligger på 2,00€. I dette tilfellet kan Amazon heve tilbudet ditt til opptil 4,00€ hvis kjøpssannsynligheten er høy. På den annen side kan budet ditt også reduseres til 0,00€ hvis sjansene er lave.

Advarsel
Vær oppmerksom på at 100 % er maksimum. I de fleste tilfeller vil ikke budene dine bli hevet til 4,00 € eller senket til 0,00 €, men budet ditt vil ligge et sted imellom.

Denne strategien passer for deg hvis du er villig til å bruke hele Amazon PPC-budsjettet du har satt av til denne annonsekampanjen, og hvis du byr på søkeord som du føler deg trygg på.

For øvrig kan dynamiske bud (øke og senke) kun brukes for Sponsored Product-kampanjer.

Hvis du bruker dynamisk bud, kan dette føre til at budet ditt og CPC (kostnad per klikk) ikke er identiske, siden du har tillatt Amazon å justere budene dine.

#2: Faste bud

Som navnet antyder, vil Amazon i denne PPC-strategien bruke budet i nøyaktig den høyden (og eventuelt andre innstillinger) som du angir. Budene dine vil altså ikke bli justert basert på kjøpssannsynligheten.

Denne strategien passer for deg hvis du ønsker å optimalisere kampanjene dine ved å konstant justere budene dine. Du vet nøyaktig hva du gjør og ønsker ikke at Amazon skal påvirke budene dine.

#3: Dynamisk bud – Kun senke

Denne Amazon PPC-strategien er den mest passive varianten av de ovennevnte strategiene. Her kan nettgiganten korrigere budene dine med opptil 100% nedover.

La oss også her ta et eksempel: Du byr 2,00€ for et søkeord. Nå kan Amazon automatisk senke budet ditt til 0,00€ hvis sannsynligheten for et salg er veldig lav.

Denne typen Amazon PPC-optimalisering gir mening hvis du ønsker å gå mer konservativt frem og satse mindre på auksjoner som bare lover en lav sannsynlighet for suksess.

For Sponsored Brand og Sponsored Display er dette for øvrig standardinnstillingen for Amazon PPC-strategien for kampanjebud.

For kampanjer som allerede eksisterte før implementeringen av en kampanje-budstrategi, er dynamisk bud (kun senke) også standardalternativet.

Din Amazon PPC-strategi for kampanjebud må passe til målene dine!

De forskjellige kampanje-budstrategiene retter seg mot ulike strategiske mål. Før du oppretter en kampanje, gir det derfor først mening å vurdere hvilke strategiske mål som bør oppnås.

Så for alle vekstbaserte mål (f.eks. mer salg eller en bedre rangering for et søkeord) passer “øke og senke” som Amazon PPC dynamisk bud-strategi.

Faste bud eller dynamiske bud (kun senke) passer derimot når du ønsker å optimalisere Amazon PPC-kampanjene dine.

Her er mulige strategiske mål for Amazon PPC-kampanjene dine:

  • Merkevarebevissthet
  • Bedre Amazon-rangering for søkeord.
  • Ta salget fra konkurrentene dine.
  • Øke salg og omsetning.
  • Optimalisere fortjeneste.

Løpende Amazon PPC-budforvaltning

Så snart du mottar ytelsesdataene for de aktive PPC-kampanjene dine hos Amazon, bør du justere budene dine deretter.

Som en tommelfingerregel kan det fastslås at du bør vente en hel uke før du gjør noen endringer, for først etter denne tiden har du tilstrekkelig meningsfull informasjon til å ta de riktige beslutningene.

I tillegg er det lurt å vente mer enn bare syv dager før du justerer budene for den aller første Sponsored Product-kampanjen. Slik er du på den sikre siden og har mer data å støtte deg på når du optimaliserer kampanjen din.

Som allerede nevnt, bør du være klar over de strategiske målene for kampanjene dine. Disse påvirker også din mål-ACoS som du ønsker å oppnå med kampanjen din. Din mål-ACoS vil også påvirke de enkelte beslutningene angående budene dine.

Hva er ACoS?

Før vi går videre til mål-ACoS, bør vi forklare hva ACoS egentlig er. ACoS er forkortelsen for “Advertising Cost of Sale”, altså forholdet mellom dine totale annonsekostnader og totalomsetningen. Den viser deg hvor mye omsetning du får for hver euro du bruker, og kan også vise deg om PPC på Amazon er lønnsomt i ditt spesifikke tilfelle. Kostnadene er selvfølgelig den avgjørende faktoren her.

Som en tommelfingerregel gjelder: Jo lavere ACoS, desto bedre er situasjonen. Slik får du mer salg i forhold til utgiftene dine.

Med ACoS kan du bestemme om kostnadene dine for Amazon PPC er lønnsomme.

Hvis du for eksempel bruker 2,00€ for et søkeord og tjener 10€, er ACoS-en din (2/10)*100 = 20%.

Hvordan du bestemmer mål-ACoS-en din

Teoretisk kan mål-ACoS-en din ha hvilken som helst verdi du angir. For å evaluere om mål-ACoS-en din er god eller forbedringsverdig, trenger du først en sammenligningsverdi. Til dette kan du bruke “Breakeven ACoS”.

Dette kan du bestemme ved å beregne marginene dine på stykkebasis. Til dette kan du bruke FBA-kalkulatoren fra Amazon. Basert på dette beregner du deretter fortjenestemarginen din i prosent. Det er din Breakeven ACoS.

Amazon PPC, breakeven-punktet vises i Amazon Seller Central.

I det ovennevnte eksemplet er derfor Breakeven-ACoS-en din 67,11 % eller 84,38 %.

I det siste trinnet bestemmer du hvordan mål-ACoS-en din skal stå i forhold til Breakeven-ACoS-en din. Til dette bør du igjen ha Amazon PPC-strategien din i tankene:

  • Optimaliseringsmål: Mål-ACoS < Breakeven ACoS
  • Vekstmål: Mål-ACoS > Breakeven ACoS
  • Moderat mål: Mål-ACoS = Breakeven ACoS

Bevæpnet med mål-ACoS kan du nå optimalisere dine Amazon PPC-bud basert på strategien din. Ditt nye bud kan du beregne med følgende formel:

Nytt bud = (Mål-ACoS/ACoS)*CPC

CPC står for Cost per Click, som representerer klikkprisene. Vi anbefaler at du bruker en tidsbasert CPC. Tidsrammen bør verken være for smal eller for vid. Vi hos SellerMetrics bruker en ramme på 30 til 60 dager for vår CPC-beregning.

Hvis du ønsker å justere budene dine, kan du gjøre dette manuelt i Amazon Advertising Console, Amazon PPC Bulk Uploads eller bruke et Amazon PPC-verktøy for dette. De to siste alternativene kan spare deg for mye tid. Spesielt når du ønsker å gjøre et større antall endringer (eventuelt også mellom flere Amazon PPC-kampanjer). Amazon PPC-verktøy er spesielt relevante for selgere som ønsker å kjøre komplekse kampanjer, som for eksempel består av forskjellige annonsegrupper, søkeord og produkter.

Konklusjon

To punkter bør du ta med deg fra artikkelen vår:

Amazon Advertising tilbyr forskjellige annonseformater for nettbutikker med en Amazon-virksomhet i PPC-metoden: Sponsored Products, Sponsored Brands og Sponsored Displays. Sponsored Products leder kunder direkte til produktsidedetaljer for å øke salget, mens Sponsored Brands skal øke merkevarebevisstheten. Sponsored Display Ads kan også plasseres eksternt og bruker målretting basert på Amazons dataskatt. Optimaliseringen er relativt enkel.

De nøyaktige annonsekostnadene er ikke fastsatt på forhånd, da alle annonser tildeles i PPC-metoden. Ved å sette et dagsbudsjett kan imidlertid selgere begrense kostnadene. Amazon PPC-annonser er en viktig del av enhver profesjonell markedsplassvirksomhet og supplerer spesielt SEO-strategien til Private Label-selgere.

I tillegg ville det være lurt å sette seg inn i temaet budstrategier, da dette har vidtrekkende konsekvenser for PPC-kampanjene dine. Vi vet at Amazon FBA-selgere ikke akkurat er tålmodige og ønsker å prøve nye muligheter umiddelbart. Men som forklart tidligere, er det på dette punktet viktig å ha minst en retning for hvor reisen skal gå, før man legger ut på den.

En Amazon PPC-kampanje er en annonseinitiativ der annonsører betaler for plasseringen av annonsene sine på Amazon. Forkortelsen PPC står for Pay-Per-Click, som betyr at annonsekostnader kun påløper ved faktisk klikk på annonsen. Disse kampanjene kan bruke forskjellige annonseformater som Sponsored Products, Sponsored Brands og Sponsored Displays for å øke synligheten av produkter, øke salget og fremme merkevarebevisstheten.

FAQs

Hva betyr PPC hos Amazon?

Hos Amazon og andre tilbydere betyr “PPC” “Pay per Click”. Det er en avregningsmetode for annonser der annonsørene betaler for hvert klikk på annonsen sin. Modeller som dette eksisterer også hos Google Ads.

Hvor dyrt er annonsering på Amazon?

Kostnadene for annonsering på Amazon varierer avhengig av format, konkurranse og annonsekvalitet. Med Pay-Per-Click-modellen betaler annonsørene kun for klikk. Ved å sette et dagsbudsjett kan totale kostnader kontrolleres. Regelmessig overvåking og justering av strategien anbefales for å oppnå best mulig pris-ytelsesforhold.

Hva er en Amazon PPC-kampanje?

En Amazon PPC-kampanje er en annonseinitiativ der annonsører betaler for plasseringen av annonsene sine på Amazon. Disse kampanjene kan bruke forskjellige annonseformater som Sponsored Products, Sponsored Brands og Sponsored Displays for å øke synligheten av produkter, øke salget og fremme merkevarebevisstheten.

For hvem er Amazon PPC-programvare egnet?

Amazon PPC-programvare er egnet for selgere som ønsker å administrere komplekse kampanjestrukturer på Amazon, forske på og optimalisere søkeord, effektivt administrere budsjettet, analysere strategiene til konkurrentene og automatisere prosesser. Slike verktøy gir innsikt, automatisering og optimaliseringsmuligheter for å maksimere ytelsen til PPC-kampanjene deres og nå salgs-målene sine.

Bildekreditter i rekkefølge av bildene: © onephoto – stock.adobe.com / Skjermbilde @ Amazon / © Prostock-studio – stock.adobe.com / © Skjermbilde @ Amazon / © Pixel-Shot – stock.adobe.com / Skjermbilde @ Amazon / © SELLERLOGIC / Skjermbilde @ Amazon

icon
SELLERLOGIC Repricer
Maksimer inntektene dine med B2B- og B2C-tilbudene dine ved å bruke SELLERLOGIC's automatiserte prisstrategier. Vår AI-drevne dynamiske prisstyring sikrer at du får Buy Box til den høyest mulige prisen, og garanterer at du alltid har en konkurransefordel over rivalene dine.
icon
SELLERLOGIC Lost & Found Full-Service
Revisjoner hver FBA-transaksjon og identifiserer refusjonskrav som følge av FBA-feil. Lost & Found håndterer hele refusjonsprosedyren, inkludert feilsøking, kravinnsending og kommunikasjon med Amazon. Du har alltid full oversikt over alle refusjoner i din Lost & Found Full-Service dashbord.
icon
SELLERLOGIC Business Analytics
Business Analytics for Amazon gir deg en oversikt over lønnsomheten din - for virksomheten din, individuelle markedsplasser og alle produktene dine.