Strukturera din Amazon PPC-kampanjstrategi för maximala försäljningar
Översikt över Amazon PPC-budstrategier
Att hantera dina Amazon PPC-kampanjer kan vara hårt arbete. Med alla olika annonsformat som finns och inställningar att navigera kan det vara överväldigande. Utöver allt annat som hör till Amazon FBA har säljare fullt upp.
En av de kritiska bekymren för nybörjare som startar sina Amazon PPC-kampanjer är okontrollerad utgifter. För att motverka detta och spendera din budget klokt behöver du en bra budstrategi för kampanjen.
Denna artikel handlar om din budstrategi innan du skapar din kampanj och när din kampanj är aktiv.
Automatiska vs. Manuella Kampanjer
Innan vi går in på budstrategier skulle det vara bra att veta den kritiska skillnaden mellan automatiska och manuella Amazon PPC-kampanjer. I inställningen för automatisk kampanj kommer Amazon att rikta in sig på nyckelord och produkter som liknar produkten i dina annonser, medan manuella kampanjer innebär att du har kontroll över:
- Val av nyckelord/produktmål att bjuda på
- Matchtyp på det motsvarande nyckelordet
- Bud på det relaterade nyckelordet.
Regeln för att välja antingen automatiska eller manuella kampanjer baseras på din nuvarande produktlanseringscykel.
Ju tidigare produktlanseringscykeln är, desto mer vill du använda automatiska kampanjer för upptäckte. I det senare skedet av din produktlanseringscykel vill du köra fler manuella kampanjer eftersom du vet exakt vilka nyckelord och ASIN som presterar bra med din produkt.
Du behöver inte pausa din automatiska kampanj, men du vill allokera mer spenderande till dina manuella kampanjer när din ASIN blir mer mogen.
Budstrategi för kampanjer
Budstrategin för kampanjer dikterar hur strategiskt aggressiv du vill att din kampanjbudgivning ska vara. Det finns tre alternativ. Varje alternativ dikterar nivån av budgivningsaggressivitet.

Alternativen för budstrategi för kampanjer är (sortera efter budaggressivitet, först den mest):
- Dynamiskt Bud – Upp och Ner
- Fast Bud
- Dynamiskt Bud – Endast Ner
Dynamiskt Bud – Upp och Ner
Detta alternativ för budstrategi för kampanjer är förmodligen det mest aggressiva av de tre. Det ger Amazon frihet att justera dina effektiva bud upp +100% eller ner -100%.
Till exempel, ditt bud för ett nyckelord är $2.00. I detta fall kan Amazon automatiskt höja ditt auktionsbud till upp till $4.00 om de bedömer att sannolikheten för en försäljningskonversion är hög. Å andra sidan kan de sänka ditt auktionsbud till $0.00 om de tror att möjligheten för en försäljningskonversion är låg.
Tänk på att 100% ökning och minskning är det maximala. I de flesta fall kommer budet inte att ökas till max $4 eller minskas till min $0. Auktionsbudet kommer sannolikt att hamna någonstans däremellan.
Att använda Dynamiskt Bud – Upp och Ner strategi är också varför det ibland finns en variation mellan ditt bud och din CPC (kostnad per klick), eftersom det tillåter Amazon att ändra det bud du ställt in.
Använd denna strategi om du är bekväm med att använda hela budgeten du ställt in för denna kampanj, och dessutom, du bjuder på nyckelord som du har förtroende för.
En annan sak att notera för denna strategi är att du endast använder Dynamiskt Bud – Upp och Ner strategi på kampanjer för sponsrade produkter.
Fast Bud
Som namnet antyder kommer Amazon att använda ditt exakta bud och eventuella manuella justeringar du ställt in i den fasta budstrategin. Det kommer inte att ändra dina bud baserat på sannolikheten för en försäljning.
Använd denna strategi om du optimerar din kampanj genom att konsekvent uppdatera dina bud. Du vet exakt vad du gör och vill inte att Amazon ska röra dina bud.
Dynamiskt Bud – Endast Ner
Detta alternativ för budstrategi för kampanjer är förmodligen det minst aggressiva av de tre. Det ger Amazon friheten att justera dina effektiva bud nedåt. Amazon kan justera ditt bud nedåt med upp till -100%.
Till exempel, ditt bud för ett nyckelord är $2.00. I detta fall kan Amazon automatiskt sänka ditt auktionsbud till $0 om de tror att möjligheten för en försäljningskonversion är låg.
Använd denna strategi om du vill vara konservativ, och begränsa din exponering för budauktioner med låg möjlighet till försäljning.
I sponsrade varumärken och sponsrade visningsannonser är detta den standardiserade budstrategin för kampanjer.
För befintliga kampanjer innan implementeringen av budstrategin för kampanjer är alternativet “Dynamiskt bud – Endast Ner” standardalternativet.
Välj rätt budstrategi för din målsättning
De olika budstrategierna för kampanjer skulle matcha med olika strategiska mål. Så innan du skapar en kampanj, tänk strategiskt på vad dina mål är.
Till exempel, alla tillväxtrelaterade strategier, som att du vill öka försäljningen eller ranka för ett nyckelord, skulle Dynamiskt Bud – Upp och Ner strategin vara budinställningarna att använda.
Å andra sidan, om ditt mål är att optimera en kampanj, skulle antingen Fast Bud eller Dynamiskt Bud – Endast Ner vara budinställningarna att använda.
Nedan är några av de potentiella strategiska målen för din Amazon PPC-kampanj:
- Varumärkeskännedom
- Ranka för nyckelord
- Ta försäljning från en konkurrent
- Öka försäljningen och skala
- Optimering för vinst
Strategisk pågående budhantering
Nu när din PPC-kampanj är aktiv, behöver du uppdatera dina bud när din prestationsdata kommer in.
Regeln är att vänta en hel vecka innan du gör några budändringar. Genom att samla data under en hel vecka tillåter det dig att samla tillräckligt med data för att fatta ett beslut.
Det föreslås också att när du startar en kampanj för sponsrade produkter från tidpunkt noll, ger du det ännu mer än 7 dagar så att du kan vara mer säker på din budoptimering med mer data.
Som nämnts i avsnittet ovan bör du ha ställt in ett strategiskt mål för dina kampanjer. Ditt strategiska mål kommer att bestämma din mål-ACoS, detta är den ACoS som du vill uppnå i din kampanj. Beslutet om mål-ACoS kommer att påverka varje individuell buduppdatering du gör.
Vad är ACoS?
Innan vi bestämmer din mål-ACoS, skulle det vara bra att veta vad ACoS är. ACoS står för “Advertising Cost of Sale”, vilket är förhållandet mellan dina totala annonsutgifter och din totala försäljningsintäkter. Det berättar hur mycket försäljning som uppnås för varje dollar som spenderas i din kampanj. Regeln är att en lägre ACoS-procent är mer önskvärd, eftersom du kan få mer försäljning i förhållande till dina utgifter.
Formeln för ACoS är därför:
ACoS = (Total Annonsutgift / Total Försäljningsintäkter) * 100
Till exempel, om du spenderade $2.00 på ett nyckelord och fick $10 i försäljning, då är din ACoS (2/10)*100 = 20%.
Vad är min mål-ACoS?
Mål-ACoS kan i teorin vara vad du vill att det ska vara. Men du behöver en referens-ACoS, hur skulle du annars veta om din mål-ACoS är bra eller dålig? Referens-ACoS bör vara vad vi kallar en breakeven ACoS.
För att bestämma din breakeven ACoS, börja med att beräkna dina vinstmarginaler per enhet. En FBA-kalkylator kan vara till hjälp för detta steg. När du har dina marginaler, beräkna din vinstmarginalprocent, som kommer att representera din breakeven ACoS.

Med hjälp av ovanstående exempel kommer din breakeven ACoS att vara 35.58% för din annonsering på Amazon.
Det sista steget blir att räkna ut din mål-ACoS. Du vill benchmarka din breakeven ACoS baserat på de strategiska mål som du har ställt in. Till exempel:
- Optimeringsmål ➡ Mål-ACoS < Breakeven ACoS
- Tillväxtmål ➡ Mål-ACoS > Breakeven ACoS
- Måttligt mål ➡ Mål-ACoS = Breakeven ACoS
Nu, beväpnad med mål-ACoS, kan du tryggt börja optimera dina Amazon PPC-bud som ligger i linje med ditt strategiska mål. Du kan ställa in ett nytt bud som matematiskt kan nå din mål-ACoS med hjälp av nedanstående formel:
Nytt Bud = (Mål-ACoS/ACoS) * CPC
CPC i ovanstående formel står för kostnad per klick. Det rekommenderas att det CPC-nummer som används är inom ett tidsintervall som inte är för kort eller för långt. Vi rekommenderar att använda ett intervall mellan 30 till 60 dagar i vår CPC-beräkning.
När du uppdaterar buden kan du manuellt ändra budet med hjälp av Amazon annonseringskonsolen, Amazon PPC Bulk Uploads eller Amazon PPC-programvara. De två sistnämnda alternativen kan spara tid om du gör en stor mängd budändringar mellan flera kampanjer.
Slutsats
Sammanfattningsvis är det en mycket viktig process att tänka strategiskt på din Amazon PPC-budgivning i din Amazon PPC-resa. Din strategi har stora kaskadeffekter på dina Amazon PPC-kampanjer. Vi vet att vi som Amazon FBA-säljare är otåliga och vill prova saker direkt, men som vi har framhävt ovan är det viktigt att ha en strategisk riktning innan vi börjar trycka på knappar.
Vanliga frågor
En Amazon PPC-budkalkylator kan öka försäljningen genom att hjälpa dig att ställa in optimerade bud för nyckelord, vilket säkerställer att annonserna är kostnadseffektiva och synliga för rätt publik. Genom att förfina bud baserat på mål-ACoS och konverteringsfrekvenser maximerar du annonsens effektivitet och ROI, vilket i slutändan driver fler konverteringar och hållbar försäljningsökning.
Den vanligaste PPC-budstrategin på Amazon är mål-ACoS (Advertising Cost of Sale), där buden justeras för att uppnå en specifik ACoS-procent som stämmer överens med lönsamhetsmål. Säljare ställer in bud baserat på deras önskade balans mellan annonsutgifter och försäljningsintäkter, vilket gör att de kan kontrollera hur aggressivt de bjuder på nyckelord.
Amazons föreslagna bud är ett rekommenderat belopp för ett nyckelord, baserat på tidigare auktionsdata, medan budintervallet visar intervallet av konkurrerande bud för det nyckelordet. Att bjuda nära det övre intervallet ökar synligheten, medan den lägre delen passar budgetmedvetna strategier.
Amazon PPC-standardbudet är det initiala budbelopp du ställer in på annonsgrupp- eller kampanjnivå när du skapar en kampanj. Det gäller för alla nyckelord i den annonsgruppen om du inte ställer in individuella nyckelordsbud. Amazon använder detta bud som utgångspunkt i auktioner om du inte justerar buden för specifika nyckelord, placeringar eller tider på dagen.
Bildkrediter: © Supatman – stock.adobe.com / © Rick Wong – SellerMetrics.com


