Structuur je Amazon PPC Campagne Strategie voor Maximale Verkoop

Overzicht van Amazon PPC Biedstrategieën

Het beheren van je Amazon PPC-campagnes kan hard werken zijn. Met al de verschillende advertentietypes en instellingen kan het overweldigend zijn. Bovenop alles wat bij Amazon FBA komt kijken, hebben verkopers hun handen vol.

Een van de belangrijkste zorgen voor beginners die hun Amazon PPC-campagnes starten, is ongecontroleerd uitgeven. Om dit te bestrijden en je budget verstandig uit te geven, heb je een goede biedstrategie nodig.

Dit artikel bespreekt je biedstrategie voordat je je campagne maakt en wanneer je campagne actief is. 

Automatische vs. Handmatige Campagnes

Voordat we ingaan op biedstrategieën, is het nuttig om het cruciale verschil tussen automatische en handmatige Amazon PPC-campagnes te kennen. In de automatische campagne-instelling zal Amazon zoekwoorden en producten targeten die vergelijkbaar zijn met het product in je advertenties, terwijl handmatige campagnes betekenen dat jij de controle hebt over:

  1. Het selecteren van de zoekwoorden/productdoelen om op te bieden
  2. Type overeenkomst op het bijbehorende zoekwoord
  3. Bieden op het gerelateerde zoekwoord.

De vuistregel voor het selecteren van automatische of handmatige campagnes is gebaseerd op je huidige productlanceringscyclus. 

Hoe eerder de productlanceringscyclus, hoe meer je automatische campagnes wilt gebruiken voor ontdekking. In de latere fase van je productlanceringscyclus wil je meer handmatige campagnes draaien, omdat je precies weet welke zoekwoorden en ASIN goed presteren met je product.

Je hoeft je automatische campagne niet te pauzeren, maar je wilt meer uitgaven toewijzen aan je handmatige campagnes naarmate je ASIN volwassener wordt.

Campagne Biedstrategie

De campagne biedstrategie bepaalt hoe strategisch agressief je wilt dat je campagnebiedingen zijn. Er zijn drie opties. Elke optie bepaalt het niveau van biedagressiviteit.

Perfecte campagne biedstrategie voor Amazon verkopers

De opties voor campagne biedstrategieën zijn (gesorteerd op biedagressiviteit, eerst de meest):

  1. Dynamisch Bied – Omhoog en Omlaag
  2. Vast Bied
  3. Dynamisch Bied – Alleen Omlaag

Dynamisch Bied – Omhoog en Omlaag

Deze optie voor campagne biedstrategie is waarschijnlijk de meest agressieve van de drie. Het geeft Amazon de vrijheid om je effectieve biedingen met +100% of -100% aan te passen. 

Bijvoorbeeld, je bod voor een zoekwoord is $2,00. In dit geval kan Amazon automatisch je veilingbod verhogen tot $4,00 als ze denken dat de kans op een verkoopconversie waarschijnlijk is. Aan de andere kant kunnen ze je veiling verlagen tot $0,00 als ze denken dat de kans op een verkoopconversie laag is. 

Houd er rekening mee dat de 100% verhoging en verlaging het maximum zijn. In de meeste gevallen zal het bod niet worden verhoogd tot het maximum van $4 of verlaagd tot het minimum van $0. Het veilingbod zal waarschijnlijk ergens tussenin vallen.

Het gebruik van de Dynamisch Bied – Omhoog en Omlaag strategie is ook de reden waarom er soms een variatie is tussen je bod en je CPC (kosten per klik), omdat het Amazon toestaat om het bod dat je hebt ingesteld te wijzigen. 

Gebruik deze strategie als je je comfortabel voelt met het volledige budget dat je voor deze campagne hebt ingesteld, en ook, je biedt op zoekwoorden waarin je vertrouwen hebt.

Een ander feit om op te merken voor deze strategie is dat je alleen de Dynamisch Bied – Omhoog en Omlaag strategie gebruikt voor Sponsored Products campagnes.

Vast Bied

Zoals de naam al aangeeft, zal Amazon je exacte bod en eventuele handmatige aanpassingen die je in de vaste biedstrategie hebt ingesteld gebruiken. Het zal je biedingen niet wijzigen op basis van de waarschijnlijkheid van een verkoop.

Gebruik deze strategie als je je campagne optimaliseert door je biedingen consistent bij te werken. Je weet precies wat je doet en wilt niet dat Amazon je biedingen aanraakt.

Dynamisch Bied – Alleen Omlaag

Deze optie voor campagne biedstrategie is waarschijnlijk de minst agressieve van de drie. Het geeft Amazon de vrijheid om je effectieve biedingen naar beneden aan te passen. Amazon kan je bod tot -100% verlagen.

Bijvoorbeeld, je bod voor een zoekwoord is $2,00. In dit geval kan Amazon automatisch je veilingbod verlagen tot $0  als ze denken dat de kans op een verkoopconversie laag is. 

Gebruik deze strategie als je conservatief wilt zijn, en je blootstelling aan biedveilingen met een lage kans op een verkoop wilt beperken.

In Sponsored Brands en Sponsored Display advertenties is dit de standaard campagne biedstrategie. 

Voor bestaande campagnes vóór de implementatie van de Campagne Biedstrategie is de optie “Dynamisch bied – Alleen Omlaag” de standaardoptie.

Selecteer de Juiste Campagne Biedstrategie voor Jouw Doelstelling

De verschillende campagne biedstrategieën passen bij verschillende strategische doelstellingen. Denk dus strategisch na over wat je doelstellingen zijn voordat je een campagne maakt. 

Bijvoorbeeld, voor elke groeigerelateerde strategie, zoals je wilt de verkoop laten groeien of ranken voor een zoekwoord, zou de Dynamisch Bied – Omhoog en Omlaag strategie de biedinstellingen zijn die je moet gebruiken. 

Aan de andere kant, als je doelstelling is om een campagne te optimaliseren, zouden Vast Bied of Dynamisch Bied – Alleen Omlaag de biedinstellingen zijn die je moet gebruiken. 

Hieronder staan enkele van de potentiële strategische doelstellingen voor je Amazon PPC-campagne:

  • Merkbekendheid
  • Ranking voor zoekwoorden
  • Verkopen van een concurrent afnemen
  • Verkoop verhogen en opschalen
  • Optimalisatie voor winst

Strategisch Doorlopend Biedbeheer

Nu je PPC-campagne actief is, moet je je biedingen bijwerken naarmate je prestatiegegevens binnenkomen. 

De vuistregel is om een volle week te wachten voordat je wijzigingen in biedingen aanbrengt. Door gegevens gedurende een volle 7 dagen te accumuleren, kun je voldoende gegevens verzamelen om een beslissing te nemen. 

Het wordt ook aanbevolen dat wanneer je een Sponsored Product campagne vanaf tijd nul start, je het zelfs meer dan 7 dagen geeft, zodat je meer vertrouwen kunt hebben in je biedoptimalisatie met meer gegevens.

Zoals hierboven vermeld, zou je een strategisch doel voor je campagnes moeten hebben ingesteld. Je strategische doel zal je Target ACoS bepalen, dit is de ACoS die je wilt bereiken in je campagne. De beslissing over Target ACoS zal doorwerken naar elke individuele biedupdate die je maakt. 

Wat Is ACoS?

Voordat we je target ACoS bepalen, is het nuttig om te weten wat ACoS is. ACoS is een afkorting voor “Advertising Cost of Sale”, wat de verhouding is van je totale advertentie-uitgaven tot je totale verkoopinkomsten. Het vertelt je hoeveel verkopen er worden behaald voor elke dollar die je in je campagne uitgeeft. De vuistregel is dat een lager ACoS-percentage wenselijker is, omdat je meer verkopen kunt behalen in verhouding tot je uitgaven. 

De formule voor ACoS is dus:

ACoS = (Totale Advertentie-uitgaven / Totale Verkoopinkomsten) * 100

Bijvoorbeeld, als je $2,00 hebt uitgegeven op een zoekwoord en $10 aan verkopen hebt ontvangen, dan is je ACoS (2/10)*100 = 20%.

Wat Is Mijn Target ACoS?

Target ACoS kan in theorie zijn wat je maar wilt. Maar je hebt een benchmark ACoS nodig, hoe zou je dan weten of je target ACoS goed of slecht is? De benchmark ACoS zou wat we een break-even ACoS noemen moeten zijn. 

Om je break-even ACoS te bepalen, begin je met het berekenen van je winstpercentages per eenheid. Een FBA Calculator kan nuttig zijn voor deze stap. Zodra je je marges hebt, bereken je je winstpercentage, dat je break-even ACoS zal vertegenwoordigen.

Wat is je target ACoS?

Met het bovenstaande voorbeeld zal je break-even ACoS 35,58% zijn voor je Adverteren op Amazon.

De laatste stap is het bepalen van je target ACoS. Je wilt je break-even ACoS benchmarken op basis van de strategische doelstellingen die je hebt vastgesteld. Bijvoorbeeld:

  • Optimalisatie Doelstellingen ➡ Target ACoS < Break-even ACoS
  • Groeidoelstellingen ➡ Target ACoS > Break-even ACoS
  • Gemiddeld Doel ➡ Target ACoS = Break-even ACoS

Nu gewapend met de target ACoS, kun je vol vertrouwen beginnen met het optimaliseren van je Amazon PPC-biedingen die in lijn zijn met je strategische doelstelling. Je kunt een nieuw bod instellen dat wiskundig je target ACoS kan bereiken met behulp van de onderstaande formule:

Nieuw Bod = (Target ACoS/ACoS) * CPC

De CPC in de bovenstaande formule staat voor de kosten per klik. Het wordt aanbevolen dat het CPC-getal dat wordt gebruikt in een tijdsbestek ligt dat niet te kort of te lang is. We raden aan om een bereik van 30 tot 60 dagen te gebruiken in onze CPC-berekening.

Bij het bijwerken van de biedingen kun je het bod handmatig wijzigen met behulp van de Amazon advertentieconsole, de Amazon PPC Bulk Uploads of Amazon PPC Software. De laatste twee opties kunnen je tijd besparen als je een groot aantal biedwijzigingen tussen meerdere campagnes aanbrengt.

Conclusie

Concluderend is het strategisch nadenken over je Amazon PPC-biedingen een zeer belangrijk proces in je Amazon PPC-reis. Je strategie heeft grote doorwerkende effecten op je Amazon PPC-campagnes. We weten als Amazon FBA-verkopers dat we ongeduldig zijn en dingen meteen willen uitproberen, maar zoals we hierboven hebben benadrukt, is het belangrijk om een strategische richting te hebben voordat we op knoppen gaan drukken.

Veelgestelde Vragen

Hoe zal een Amazon PPC biedcalculator mijn verkopen verbeteren?

Een Amazon PPC biedcalculator kan de verkopen verhogen door je te helpen geoptimaliseerde biedingen voor zoekwoorden in te stellen, waardoor advertenties kosteneffectief zijn en zichtbaar voor het juiste publiek. Door biedingen te verfijnen op basis van target ACoS en conversieratio's, maximaliseer je de advertentie-efficiëntie en ROI, wat uiteindelijk leidt tot meer conversies en duurzame verkoopgroei.

Wat is de meest voorkomende PPC biedstrategie?

De meest voorkomende PPC biedstrategie op Amazon is target ACoS (Advertising Cost of Sale), waarbij biedingen worden aangepast om een specifiek ACoS-percentage te bereiken dat aansluit bij winstgevendheidsdoelen. Verkopers stellen biedingen in op basis van hun gewenste balans tussen advertentie-uitgaven en verkoopinkomsten, waardoor ze kunnen controleren hoe agressief ze bieden op zoekwoorden.

Wat is het aanbevolen bod en biedbereik voor Amazon PPC?

Amazon's aanbevolen bod is een aanbevolen bedrag voor een zoekwoord, gebaseerd op eerdere veilinggegevens, terwijl het biedbereik het bereik van concurrerende biedingen voor dat zoekwoord toont. Bieden nabij het bovenste bereik verhoogt de zichtbaarheid, terwijl het lagere bereik geschikt is voor budgetbewuste strategieën.

Wat is het standaardbod voor Amazon PPC?

Het standaardbod voor Amazon PPC is het initiële bod dat je instelt op het advertentiegroep- of campagneniveau bij het maken van een campagne. Het geldt voor alle zoekwoorden in die advertentiegroep, tenzij je individuele zoekwoordbiedingen instelt. Amazon gebruikt dit bod als startpunt in veilingen, tenzij je biedingen voor specifieke zoekwoorden, plaatsingen of tijdstippen aanpast.

Afbeeldingscredits: © Supatman – stock.adobe.com /  © Rick Wong – SellerMetrics.com

icon
SELLERLOGIC Repricer
Maximaliseer uw omzet met uw B2B- en B2C-aanbiedingen met behulp van de geautomatiseerde prijsstrategieën van SELLERLOGIC. Onze AI-gestuurde dynamische prijscontrole zorgt ervoor dat u de Buy Box veiligstelt tegen de hoogst mogelijke prijs, waardoor u altijd een concurrentievoordeel heeft ten opzichte van uw rivalen.
icon
SELLERLOGIC Lost & Found Full-Service
Controleert elke FBA-transactie en identificeert terugbetalingsclaims die voortkomen uit FBA-fouten. Lost & Found beheert de volledige terugbetalingsprocedure, inclusief probleemoplossing, het indienen van claims en communicatie met Amazon. U heeft altijd volledige zichtbaarheid van alle terugbetalingen in uw Lost & Found Full-Service dashboard.
icon
SELLERLOGIC Business Analytics
Business Analytics voor Amazon geeft u een overzicht van uw winstgevendheid - voor uw bedrijf, individuele marktplaatsen en al uw producten.