Strukturer din Amazon PPC-kampanjestrategi for maksimal salg
Oversikt over Amazon PPC-budstrategier
Å administrere dine Amazon PPC-kampanjer kan være hardt arbeid. Med alle de forskjellige annonsetypene tilgjengelig og innstillingene å navigere i, kan det være overveldende. I tillegg til alt annet som følger med Amazon FBA, har selgere hendene fulle.
En av de kritiske bekymringene for nybegynnere som starter sine Amazon PPC-kampanjer er ukontrollert forbruk. For å bekjempe dette og bruke budsjettet ditt klokt, trenger du en god budstrategi.
Denne artikkelen handler om budstrategien din før du oppretter kampanjen din og når kampanjen din er aktiv.
Automatiske vs. manuelle kampanjer
Før vi går inn på budstrategier, vil det være nyttig å vite den kritiske forskjellen mellom automatiske og manuelle Amazon PPC-kampanjer. I den automatiske kampanjeinnstillingen vil Amazon målrette mot nøkkelord og produkter som ligner på produktet i annonsene dine, mens manuelle kampanjer betyr at du har kontroll over:
- Valg av nøkkelord/produktmål å by på
- Matchtype på det tilsvarende nøkkelordet
- By på det relaterte nøkkelordet.
Tommelfingerregelen for å velge enten automatiske eller manuelle kampanjer er basert på din nåværende produktlanseringssyklus.
Jo tidligere produktlanseringssyklusen er, jo mer vil du bruke automatiske kampanjer for oppdagelse. I den senere fasen av produktlanseringssyklusen vil du kjøre flere manuelle kampanjer ettersom du vet nøyaktig hvilke nøkkelord og ASIN som presterer godt med produktet ditt.
Du trenger ikke å pause den automatiske kampanjen din, men du vil tildele mer forbruk til de manuelle kampanjene etter hvert som ASIN-en din blir mer moden.
Budstrategi for kampanjer
Budstrategien for kampanjer dikterer hvor strategisk aggressiv du vil at budgivningen din skal være. Det er tre alternativer. Hver alternativ dikterer nivået av budgivningsaggressivitet.

Alternativene for budstrategi for kampanjer er (sortert etter budgivningsaggressivitet, først det mest):
- Dynamisk bud – Opp og ned
- Fast bud
- Dynamisk bud – Kun ned
Dynamisk bud – Opp og ned
Dette alternativet for budstrategi for kampanjer er sannsynligvis det mest aggressive av de tre. Det gir Amazon frihet til å justere dine effektive bud opp +100% eller ned -100%.
For eksempel, hvis budet ditt for et nøkkelord er $2,00. I dette tilfellet kan Amazon automatisk heve budet ditt i auksjonen til opptil $4,00 hvis de anser sannsynligheten for en salgskonvertering som høy. På den annen side kan de senke budet ditt i auksjonen til $0,00 hvis de mener muligheten for en salgskonvertering er lav.
Husk at 100% økning og reduksjon er maksimum. I de fleste tilfeller vil ikke budet bli økt til maksimum på $4 eller redusert til minimum på $0. Auksjonsbudet vil sannsynligvis ligge et sted imellom.
Bruk av Dynamisk bud – Opp og ned-strategien er også grunnen til at det noen ganger er en variasjon mellom budet ditt og CPC (kostnad per klikk), fordi det lar Amazon endre budet du setter.
Bruk denne strategien hvis du er komfortabel med å bruke hele budsjettet du har satt for denne kampanjen, og også, du byr på nøkkelord som du har tillit til.
En annen ting å merke seg for denne strategien er at du bare bruker Dynamisk bud – Opp og ned-strategien på kampanjer for sponsede produkter.
Fast bud
Som navnet antyder, vil Amazon bruke ditt nøyaktige bud og eventuelle manuelle justeringer du setter i den faste budstrategien. Det vil ikke endre budene dine basert på sannsynligheten for et salg.
Bruk denne strategien hvis du optimaliserer kampanjen din ved å oppdatere budene dine konsekvent. Du vet nøyaktig hva du gjør og vil ikke at Amazon skal røre budene dine.
Dynamisk bud – Kun ned
Dette alternativet for budstrategi for kampanjer er sannsynligvis det minst aggressive av de tre. Det gir Amazon friheten til å justere dine effektive bud nedover. Amazon kan justere budet ditt nedover med opptil -100%.
For eksempel, hvis budet ditt for et nøkkelord er $2,00. I dette tilfellet kan Amazon automatisk senke budet ditt i auksjonen til $0 hvis de mener muligheten for en salgskonvertering er lav.
Bruk denne strategien hvis du vil være konservativ, og begrense eksponeringen din for budauksjoner med lav mulighet for salg.
I sponsede merkevarer og sponsede visningsannonser er dette den standard budstrategien for kampanjer.
For eksisterende kampanjer før implementering av budstrategien for kampanjer, er alternativet “Dynamisk bud – Kun ned” standardalternativet.
Velg riktig budstrategi for kampanjemålet ditt
De forskjellige budstrategiene for kampanjer vil samsvare med forskjellige strategiske mål. Så før du oppretter en kampanje, tenk strategisk på hva målene dine er.
For eksempel, enhver vekstrelatert strategi, som at du vil øke salget eller rangere for et nøkkelord, vil Dynamisk bud – Opp og ned-strategien være innstillingen for budene å bruke.
På den annen side, hvis målet ditt er å optimalisere en kampanje, vil enten Fast bud eller Dynamisk bud – Kun ned være innstillingen for budene å bruke.
Nedenfor er noen av de potensielle strategiske målene for din Amazon PPC-kampanje:
- Merkevarebevissthet
- Rangering for nøkkelord
- Ta salg fra en konkurrent
- Øke salg og skalere
- Optimalisering for fortjeneste
Strategisk kontinuerlig budadministrasjon
Nå som PPC-kampanjen din er aktiv, må du oppdatere budene dine etter hvert som ytelsesdataene kommer inn.
Tommelfingerregelen er å vente i en hel uke før du gjør noen budendringer. Ved å samle data i en hel uke gir det deg mulighet til å samle nok data til å ta en beslutning.
Det anbefales også at når du starter en kampanje for sponsede produkter fra tid null, gir du det enda mer enn 7 dager slik at du kan være mer trygg på budoptimaliseringen din med mer data.
Som nevnt i avsnittet ovenfor, bør du ha satt et strategisk mål for kampanjene dine. Ditt strategiske mål vil bestemme din mål-ACoS, dette er ACoS som du ønsker å oppnå i kampanjen din. Beslutningen om mål-ACoS vil kaskadere ned til hver enkelt budoppdatering du gjør.
Hva er ACoS?
Før vi bestemmer mål-ACoS, vil det være nyttig å vite hva ACoS er. ACoS står for “Advertising Cost of Sale”, som er forholdet mellom dine totale annonsekostnader og din totale salgsinntekt. Det forteller deg hvor mye salg som oppnås for hver dollar brukt i kampanjen din. Tommelfingerregelen er at en lavere ACoS-prosent er mer ønskelig, da du kan få mer salg i forhold til utgiftene dine.
Formelen for ACoS er derfor:
For eksempel, hvis du brukte $2,00 på et nøkkelord og fikk $10 i salg, så er din ACoS (2/10)*100 = 20%.
Hva er min mål-ACoS?
Mål-ACoS kan i teorien være hva du vil at det skal være. Men du trenger en referanse-ACoS, så hvordan ville du vite om mål-ACoS er bra eller dårlig? Referanse-ACoS bør være det vi kaller en breakeven ACoS.
For å bestemme din breakeven ACoS, start med å beregne dine enhetsfortjenestemarginer. En FBA-kalkulator kan være nyttig for dette trinnet. Når du har marginene dine, beregn fortjenestemarginprosenten, som vil representere din breakeven ACoS.

Ved å bruke eksempelet ovenfor, vil din breakeven ACoS være 35,58% for din annonsering på Amazon.
Det siste trinnet vil være å finne din mål-ACoS. Du vil benchmarke din breakeven ACoS basert på de strategiske målene du har satt. For eksempel:
- Optimaliseringsmål ➡ Mål-ACoS < Breakeven ACoS
- Vekstmål ➡ Mål-ACoS > Breakeven ACoS
- Moderat mål ➡ Mål-ACoS = Breakeven ACoS
Nå, bevæpnet med mål-ACoS, kan du trygt begynne å optimalisere budene dine for Amazon PPC som er i tråd med ditt strategiske mål. Du kan sette et nytt bud som matematisk kan nå din mål-ACoS ved å bruke formelen nedenfor:
Nytt bud = (Mål-ACoS/ACoS) * CPC
CPC i formelen ovenfor står for kostnad per klikk. Det anbefales at tallet for CPC som brukes er i et tidsrom som ikke er for kort eller for langt. Vi anbefaler å bruke et intervall mellom 30 til 60 dager i vår CPC-beregning.
Når du oppdaterer budene, kan du manuelt endre budet ved å bruke Amazon annonseringskonsollen, Amazon PPC Bulk Uploads eller Amazon PPC-programvare. De to sistnevnte alternativene kan spare deg for tid hvis du gjør en stor mengde budendringer mellom flere kampanjer.
Konklusjon
Avslutningsvis er det å tenke strategisk på budgivningen din for Amazon PPC en veldig viktig prosess i din Amazon PPC-reise. Strategien din har store kaskadeeffekter på Amazon PPC-kampanjene dine. Vi vet at som Amazon FBA-selgere er vi utålmodige og ønsker å prøve ting med en gang, men som vi har fremhevet ovenfor, er det viktig å ha en strategisk retning før vi begynner å trykke på knapper.
Ofte stilte spørsmål
En Amazon PPC budkalkulator kan øke salget ved å hjelpe deg med å sette optimaliserte bud for nøkkelord, og sikre at annonsene er kostnadseffektive og synlige for riktig publikum. Ved å raffinere budene basert på mål-ACoS og konverteringsrater, maksimerer du annonseeffektiviteten og ROI, og driver til slutt flere konverteringer og bærekraftig salgsvekst.
Den vanligste PPC-budstrategien på Amazon er mål ACoS (Advertising Cost of Sale), hvor budene justeres for å oppnå en spesifikk ACoS-prosent som samsvarer med lønnsomhetsmål. Selgere setter bud basert på ønsket balanse mellom annonseutgifter og salgsinntekter, noe som gjør at de kan kontrollere hvor aggressivt de byr på nøkkelord.
Amazons foreslåtte bud er et anbefalt beløp for et nøkkelord, basert på tidligere auksjonsdata, mens budområdet viser området for konkurrerende bud for det nøkkelordet. Å by nær den øvre grensen øker synligheten, mens den nedre enden passer for budsjettbevisste strategier.
Amazon PPC standardbudet er det innledende budbeløpet du setter på annonsegruppe- eller kampanjenivå når du oppretter en kampanje. Det gjelder for alle nøkkelord i den annonsegruppen med mindre du setter individuelle nøkkelordbud. Amazon bruker dette budet som utgangspunkt i auksjoner med mindre du justerer budene for spesifikke nøkkelord, plasseringer eller tidspunkter på dagen.
Bildekreditter: © Supatman – stock.adobe.com / © Rick Wong – SellerMetrics.com


